måndag 1 december 2014

Hour of Code

Så, nu har vi dragit igång Hour of Code med eleverna i Norrköpings skolor. Ett av dagens besök gick till Borgsmoskolan för att träffa år 5 elever från Skarphagsskolan. Läraren Lina Viklund ville att eleverna skulle genomföra Hour of Code med ipaden som verktyg.

Jag började med att berätta att de ska få prova på att koda en timme och att tanken är att 100 miljoner elever världen över ska göra det samma nu i december.

Frågorna var många. Ska vi lära oss att hacka datorer? Kommer vi lära oss att programmera ett spel? Har du gått på Chalmers? Eleverna visade sig vara väl insatta i att mycket i vår omvärld är kod såsom t ex mobiltelefoner, rymdfarkoster och spel.

När de fått den korta informationen om Hour of Code och om deras uppdrag som elevcoach för andra elever fick de så äntligen prova på att programmera. Jag visade övningar med AngryBird men en del valde att programmera det för mig mer avancerade FlappyBird.

Det var en härlig upplevelse att se alla elever så engagerade! De hjälptes åt på ipaden, diskuterade med varandra om vilka block som skulle användas och ett och annat jubel hördes när de lyckades genomföra kodningen. Jag hoppas verkligen att så många elever som möjligt får prova på att programmera, alla klarar av det. Jag lyckades få en AngryBird att fånga den otäcka grisen och jag har inte gått på Chalmers.


Leena Niemelä